Onnellisen avioliiton salaisuudet?

Kun viimeksi näin tämän otsikon mediassa, joku oli kysynyt, että miksi tämä kysymys asetellaan aina näin. Siis että miksi puhutaan nimenomaan salaisuuksista. Minusta hyvä näkökulma.

Voiko onnellisesta avioliitosta olla ihan vankkaa tietoa, eikä vaan salaisuustietoa? Minusta voi. Nyt aion kertoa ne salaisuudet/tiedot, jotka olen löytänyt kirjoihin kirjoitetusta tiedosta ja testaillut omassa avioliitossa. Palaan varmasti näihin ajatuksiin myöhemmin enemmän.

Salaisuus/tieto nro 1.

Onnellisessa avioliitossa läheisyys ja etäisyys ovat löytäneet ainakin hetkittäin hyvän sopuratkaisun. Että molemmilla on tilaa hengittää, mutta että toinen ei ole niin kaukana, että ajauduttaisiin erilleen. Tätä tasapainoilua riittää avioliitossa aina, mutta onnellisessa avioliitossa sopivaa tasapainoa yritetään pitää yllä. Kumpaakin kun tarvitaan välttämättä sekä läheisyyttä että erillisyyttä.

Salaisuus/tieto nro 2.

Onnellisessa avioliitossa kommunikaatiota yritetään kehittää. Valmiiksi sekään ei varmasti tule koskaan, mutta tavoitteena on, että opitaan ymmärtämään omaa ja toisen tapaa kommunikoida. Ja että yritetään oppia ymmärtämään se viesti, joka toisella on, eikä sitä, mitä kuvittelemme toisella olevan. Opitaan kuuntelemaan.

Salaisuus/tieto nro 3.

Onnellisessa avioliitossa opetellaan tietämään omat ja toisen tärkeimmät tarpeet. Ja opetellaan pitämään huolta sekä omista että toisen tarpeista. Tässä asiassa tarvitaan kommunikaatiota. Jos näistä asioista ei ole puhuttu, niin voi olla, että täytämmekin toiselle omia tarpeitamme ja loppujen lopuksi molempien tarpeet jäävät täyttymättä. Tässä asiassa voi mennä metsään aika monella tavalla. Testattu on.

Salaisuus/tieto nro 4.

Onnellisessa avioliitossa nähdään ja hyväksytään sekä puolisoiden erilaisuus että samanlaisuus. Ja nähdään molemmat voimavaroina. Sekä samanlaisuus että erilaisuus voivat yhdistää ja kummallekin on käyttöä avioliitossa!

Ja onnellisessa avioliitossa jaksetaan harjoitella näitä kaikkia ja iloita edistymisestä, vaikka välillä tulee takapakkeja. Onnellisessa avioliitossa ollaan yhdessä matkalla eteenpäin, vaikka reitille mahtuu mutkia, mäkiä, rankkasateita ja myrskyjä. Mutta kyllä reitillä paistaa myös usein aurinko ja ne auringon säteet ovat upean kirkkaita ja ihanan lämpöisiä.

Oletko muuten nähnyt koskaan pitkään yhdessä ollutta avioparia, joista tiedät, että he ovat hoitaneet avioliittoaan? Minä olen useammankin. Ja sellainen pariskunta on niin kaunis. He ovat saaneet kasvaa yhdessä. He ovat vahvoja ja herkkiä yhtä aikaa. Heistä säteilee lämpöä. Heitä katsellessa tulee itsellekin hyvä mieli.

2 kommenttia

1. Freija

Hyviä pointteja! Voisin lisätä yhden tuohon. Sen, mikä on mielestäni ollut meidän avioliiton onnellisuuden tärkein salaisuus. Nimittäin yhteiset intressit ( / tavoitteet / haaveet). Tämä onkin sitten jo enemmän sellaista käytännön osastoa, ja varmaan aika paljon tuuristakin kiinni, että miten nämä sattuvat yhtenemään. Toisaalta, kun toisen kanssa elää tarpeeksi kauan, niin sitä tulee toisen kanssa sen verran samanlaiseksi (ainakin meillä on käynyt niin) että intressitkin yhtenevät aivan itsestään. Meillä oman parisuhteemme parasta antia ovat aina olleet yhteiset isot ”projektit”, joilla toteutamme yhteisiä haaveitamme rinta rinnan ja yhteen hiileen puhaltaen. Esim. talon rakentaminen tai perheen perustamiseen liittyvät asiat.

2. Vaimo

Kiitos hyvästä kommentista, Freija! Tuo on kyllä ihan totta! Yhdessä tekeminen ja yhteiset tavoitteet ovat tosi tärkeä juttu ja varmasti yhdistävät pariskuntaa. Ja luovat myös parisuhteelle hyvää historiaa. Että tällaisia tavoitteita ja unelmia meillä on ollut ja niitä on yhdessä saavutettu. Ja tuo kyllä myös totta, että parisuhteessa toinen muokkaa toista ja samantyyppiset asiat voivat hyvinkin alkaa kiinnostaa.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.