Optimisti avioliitossa

Luin vasta, että oppimistutkimusten perusteella hyvässä opettajassa erittäin tärkeää on korkeat ja myönteiset odotukset oppilaiden suhteen. Eli optimistin opettajan oppilaat oppivat paremmin kuin pessimistin. Toinen tärkeä oppimista edistävä asia on opettajan hyvä suhde oppilaisiin. Miten tämä liittyy avioliittoon? Olen pohtinut, että onko näin, että myös avioliitossa myönteiset odotukset tuovat jo itsessään hyvää avioliittoon?

Nykyään puhutaan paljon positiivisesta asenteesta ja voi olla, että joku lukija on jo ihan kypsä positiivisuudesta puhumiseen. Silti haluan nostaa teeman esille avioliiton hoitamisen yhteydessä. Uskon, että onnellinen ja onneton avioliitto ovat osittain myös katsantokannasta ja asenteesta kiinni. Voisiko olla niin, että optimistilla on onnellisempaa avioliitossa kuin pessimistillä, vaikka avioliitot sinällään olisivat varsin samanlaiset?

Jos kiinnittää huomiota voittopuolisesti negatiivisiin asioihin avioliitossa, avioliitto voi tuntua onnettomalta. Jos kiinnittää enemmän huomiota positiivisiin asioihin, niin sama avioliitto voikin tuntua varsin onnelliselta. Joka avioliitossa on hyviä ja huonoja juttuja. Voi olla, että kodinhoito sujuu hyvin yhdessä, mutta rahasta tulee herkästi riitaa. Tai voi olla, että taloudenpito sujuu hyvin yhdessä, mutta kodinhoidosta tulee monesti riitaa. Usein joku asia puolisossa ärsyttää kovasti ja toinen piirre ihastuttaa paljon. Puolisossa on väkisinkin hyvät ja huonot puolet, mutta kummat puolet me näemme?

Uskon, että tavallisessa onnellisessa avioliitossa on riitaa ja erimielisyyksiä ihan yhtä lailla kuin hienoja hetkiä ja mukavaa yhdessäoloa. Onnellinen avioliitto on paketti, johon kuuluu ihan normaalina osana ristiriidat ja kasvukivut. Optimisti näkee ne mahdollisuutena kasvuun, pessimisti ehkä avioliiton tuhona. Siksi uskonkin, että optimistisuus avioliitossa kannattaa. Jos on myönteiset odotukset puolisolle ja parisuhteelle, odotukset voivat hyvinkin alkaa toteuttaa itseään. Asenne välittyy tiedostamatta arkeen ja puolison kohtelemiseen ja kohtaamiseen.

Vaikka positiivisuudesta puhuminen voi ärsyttää, niin peukutan positiiviselle asenteelle avioliitossa. Kannattaa tarkistaa, mistä näkökulmasta maailmaa katsoo. Olenko naimisissa erityisesti puolisoni hyvien vai huonojen puolten kanssa? Näenkö itsestäni pääasiassa hyvät vai huonot puolet? Katsonko avioliittoamme enemmän miinus- vai pluslaseilla?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.